Consolid Nieuws

Opleiden tot treinmachinist | 8 Op een ander spoor komen met Consolid Docent Cor Plomp haalt ze er vaak uit, de studenten in zijn klas die via Consolid de opleiding tot machinist volgen bij RDP. RDP leidt mensen op tot machinist en andere functies op het spoor. “Ze grijpen met beide handen de kans aan die ze is geboden”, zo zegt hij. “Of iemand nou uit een langdurige werkloosheid komt of een carrièreswitch maakt. Je ziet dat deze studenten echt ontzettend gemotiveerd zijn.” En Plomp kan het weten, want hij heeft onlangs zijn tienjarig jubileummogen vieren bij RDP en is daarmee de langst zittende – of langst voor de klas staande – docent. Politieagent, brandweerman. Nee, treinmachinist Politieagent, brandweerman of piloot zijn van die beroepen waar een kind van kan dromen. Treinmachinist is er ook zo een. “Soms komt er iemand op de opleiding die een totaal ander beroep heeft gehad zijn hele leven, maar als hij een trein ziet precies weet welk type het is en uit welk jaar met hoeveel vermogen en ga zomaar door”, vertelt Plomp. Het is overigens geen vereiste om een achtergrond in ‘treinen’ te hebben omaan de opleidingmee te kunnen doen. Zorgvuldige procedure voor verantwoordelijke baan De selectie- en toelatingsprocedure voor de opleiding is al een behoorlijk traject op zichzelf, zo vertelt manager Wendy Snel van Consolid. “Dat is niet voor niets, het is nu eenmaal een heel verantwoordelijke baan.” De harde criteria zijn te overzien: MBO3, niet langer zijn dan 1m95 en geen last hebben van kleurenblindheid. Plus een goede motivatiebrief erbij. “De motivatie is misschien wel het belangrijkste”, valt docent Plomp in. De selectie bestaat verder nog uit een capaciteitentest, een persoonlijk gesprek, psychologisch onderzoek en een medische keuring. Voordat je aan de opleiding begint zal ook de opdrachtgever (Nedtrain, Arriva, of RRF bijvoorbeeld) die de kandidaat later als machinist zal aannemen, hemmoeten ‘goedkeuren’. » Magazine voor onze flexwerkers

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=